EVENEMANGSFONDENS RIKTLINJER
Stöd till evenemang som skapar engagemang och tillväxt
Vill din förening arrangera ett evenemang? Här hittar du all information om hur du kan söka finansiering!
Vem kan bidra?
Alla som vill kan vara med och bidra till Evenemangsfonden.
Fonden är öppen för alla stora som små donationer. Bankgiro: 742-2710, glöm inte att märka talongen med bidragsgivarens namn.
Alla som deltar i Vänersborgsgalan är med och bidrar till fonden.
Vem kan söka?
För att kunna söka ur Evenemangsfonden måste föreningen vara medlem i Forum Vänersborg.
Evenemangsfonden är i första hand öppen för kulturföreningar och idrottsföreningar som är anslutna inom Riksidrottsförbundet. Även andra föreningar kan ansöka men har en lägre prioritet.
När kan man söka?
Er förenings ansökan behöver inkomma senast två månader innan evenemanget genomförs. En förening kan ansöka flera gånger och för flera olika evenemang.
Hur fungerar urvalet?
Evenemangsfondens styrgrupp gör ett urval baserat på de kriterier som tagits fram och gör en rekommendation till Forum Vänersborgs styrelse som tar beslut.
Styrgruppen består av 2 representanter ur Forum Vänersborgs styrelse, varav en är ekonomiansvarig, 1 representant från Kulturen, 1 representant från SISU idrottsutbildarna samt 1 representant från näringslivet.
Måste man betala tillbaka?
Evenemangsfondens medel är i första hand ett riskkapital som ska återbetalas utifrån redovisad resultaträkning. På så sätt hjälper föreningarna också varandra att våga satsa på nya evenemang eller utveckla redan befintliga. Fullständig redovisning av genomfört evenemang ska göras till Forum senast två månader efter avslutat evenemang.
Redovisningen ska innehålla såväl en allmän rapport som en resultatrapport.
Hur söker man?
Ansökan görs via mail till info@forumvanersborg.se
Ansökan ska innehålla en kortfattad beskrivning av evenemanget och dess utveckling. Blanketten innehåller dessutom ett antal frågor som ska besvaras.
Då det handlar om riskkapital och inte bidrag, skall en budget i balans bifogas ansökan. Ekonomin skall vara transparent för Forum att följa under hela förloppet. Kontonummer och när riskkapitalet önskas skall anges.
Vilka kriterier är det som gäller?
Kriterierna används för att väga olika evenemangsansökningar mot varandra. Genom ett poängsystem får styrgruppen fram prioriteringsordningen.
Vägledande kriterierna är:
- Påverkar besöksnäringen 15%
- Stärker föreningslivet 15%
- Samverkan med andra aktörer 10%
- Ekonomisk hållbarhet 10%
- Antal aktiva 8%
- Genomsnittlig publikvolym 8%
- Uthålligt koncept 8%
- Stärker kommunens varumärke 8%
- Främjar jämställdhet 8%
- Sysselsätter ungdomar 5%
- Stärker integration 5%
Totalt 100%
Ansök till Evenemangsfonden
Vill din förening arrangera ett evenemang och söker finansiering? Ansök till Evenemangsfonden genom att fylla i ansökningsblanketten. Fonden är öppen för föreningar som vill bidra till ett starkare närings- och föreningsliv i Vänersborg.