Sommarkultur i Vänersborg
SkulpturutställningSommarens Skulpturutställning i Vänersborg
Under sommaren 2024 förvandlas Plantaget i Vänersborg till en unik scen för samtidskonst med en temporär utställning av fyra storskaliga skulpturer. Konstverken, som alla tillhör den imponerande samlingen på Resad Gård, är noggrant utvalda och placerade av Peter Lennby för att harmonisera med parkens natur och arkitektur. Denna utomhusutställning erbjuder en dynamisk konstupplevelse där verken förändras och interagerar med omgivningen genom årstidernas och vädrets växlingar. Besökare kan förvänta sig en stimulerande resa genom både abstrakta och figurativa uttryck, med verk från internationellt kända konstnärer som Tony Crag, Aase Texmon Rygh, Maria Miesenberger och Eric Langert. Här förenas konst, natur och arkitektur i en ständigt föränderlig dialog som utmanar och inspirerar sinnena.
Njut av Skulpturkonst i Plantaget fram till 27 oktober
Upplev den unik utställning av skulpturkonst i Plantaget, Vänersborg. Skulpturerna, som är en blandning av klassiska och samtida verk, kommer att vara tillgängliga för beskådning och inspiration ända fram till och med den 27 oktober.
Ta chansen att fördjupa dig i konsten och låt dig fascineras av kreativiteten och skönheten i dessa verk, alla bekvämt placerade i central Vänersborg.
Texter och fakta om konstverken är baserade på Joanna Persmans verk.
Läs hela texten genom att klicka på knappen ovan.
Aase Texmon Ryghs – Rund Möbius
Den norska konstnären Aase Texmon Rygh drevs av ett djupt intresse för estetiska band mellan konst och vetenskap. Utifrån denna tanke utvecklade hon ett karaktäristiskt formspråk: konsekvent abstrakt, minimalistiskt konkret, taktilt och visuellt svindlande. Rund Möbius ingår i en skulptursvit baserad på ett geometriskt fenomen upptäckt av matematikern August Ferdinand Möbius (1790–1868). Möbiusbandet är en oändlighetsslinga utan början och slut.
Texmon Rygh skapade flera varianter av Möbius-remsor: enkla, dubbla och trippla, liggande och stående. Skulpturen i Plantaget är den största i serien. Det svarta Möbiusbandet är både robust och gracilt, en frusen rörelse som kan betraktas som en ren, behärskad form. Det är ett taktilt och visuellt poetiskt uttryck för en existentiell gåta och universums potentiella oändlighet.
Aase Texmon Rygh (1925–2019) var en pionjär inom modern norsk skulptur. Hon utbildades vid Statens håndverks- og kunstindustriskole och Det Kongelige Danske Kunstakademi i Köpenhamn. Hennes tidiga verk väckte motstånd på grund av sin stramhet men fick senare stort erkännande. Hon hade över 40 offentliga verk och utnämndes 2001 till riddare av 1 klassen av Sankt Olavs orden.
Maria Miesenbergers – Change of Direction
Krypande, klättrande, redo för språng. Maria Miesenbergers figurer är stilla och ändå i rörelse. På offentliga platser håller de sig fast under takbjälkar, klättrar på höjder eller söker skydd bakom smala träd. Skulpturgruppen Change of Direction består av tre pelare som sträcker sig 11 meter upp mot himlen. Högst uppe på tvärbalkarna balanserar androgyna gestalter, svävande över området. Distinkta, eleganta, koncentrerade. Orörliga, men med en samlad kraft, som om de förbereder sig på ett hopp. Mänskliga och omänskliga, svävar de i övergången mellan barndom och vuxenliv, mellan fantasi och verklighet. De svarta mönstren på deras polerade bronskroppar liknar årsringar och papillarlinjer, alla lika i kärnan men unika på sitt sätt. De tycks dela något oförklarligt, något existentiellt kännbart men omöjligt att beskriva med ord.
Maria Miesenberger, född 1965, studerade fotografi och måleri på Konstfack i Stockholm och skulptur vid Parsons School of Design i New York. Hon har fått flera utmärkelser, bland annat Anna Nordlander-priset 2009 och Svenska fotobokspriset 2011. Hennes verk finns på många offentliga platser i Sverige.
Eric Langert – Allt är möjligt
Tony Cragg – Must be
Tony Cragg förenar det organiska från naturen med människans geometriska former. Hans nya verk, Must Be, visas i Plantaget sommaren 2024 och förmedlar en känsla av utveckling genom en spiralrörelse som tycks slingra sig runt sin egen axel. Delarna i skulpturen bildar ett kluster av händelser och förändras beroende på betraktarens perspektiv.
Craggs abstrakta formspråk låter betraktaren upptäcka igenkännbara former som snäckor och öron i det nonfigurativa. De släta, dynamiska formerna relaterar överraskande till människokroppen, och skulpturen döljer subtila silhuetter som skapar en gåtfull upplevelse.
Tony Cragg, född 1949 i Liverpool, är en av Storbritanniens främsta skulptörer. Han utbildades vid Gloucester College of Art and Design, Wimbledon School of Art samt Royal College of Art. Sedan 1979 är han verksam i Wuppertal, Tyskland, och på somrarna arbetar han på Tjörn i Bohuslän. Cragg har fått flera utmärkelser, inklusive Turner-priset 1988, och hans verk finns utställda världen över.